top of page

Kirjoittamalla toimitusjohtajaksi? Kuinka blogin kirjoittaminen antoi vauhtia Jukka Holmin uralle

Updated: Jan 14, 2020



Nuoresta asti Jukka Holm oli pitänyt itseään surkeana kirjoittajana. Kuusi vuotta sitten hän päätti kohentaa taitojaan ja perusti blogin. Alkoi kehitys, jonka seurauksena Holm on nyt ohjelmistopalveluita tarjoavan Visma Enterprisen toimitusjohtaja.

– Ajattelin aina, että en vain osaa kirjoittaa ja matematiikka on vahvuuteni. Insinöörityön ja töissä esimerkiksi palvelukuvausten kirjoittaminen oli hankalaa ja epämiellyttävää, Holm sanoo.

Uransa alussa hän ei kuvitellutkaan, että olisi kirjoittanut julkisia tekstejä.

Kesällä 2012 alkoi tapahtua, kun Holm aloitti jälleen yhden henkilökohtaisen opiskelu- ja kehitysprojektin. Hän perusti blogin ja päätti julkaista lyhyen tekstin joka päivä.

– Luin silloin ihmisen mielen toimintaa käsittelevää kirjaa ja otin tekstien teemat suoraan sieltä. Esikuvani oli Seth Godin, jonka mikroblogien tyylistä pidin.

Ohjeita ja tukea Holm etsi netistä ja käytti erilaisia tekniikoita päästäkseen tekstin tuottamisen alkuun. Toimivin oli neuvo, jonka mukaan pitää kirjoittaa jokainen ajatus, joka mieleen juolahtaa. Kynän on liikuttava tai näppäimistön rapistava koko ajan.

– Paras oppi on ollut se, että pitää vain lähteä kirjoittamaan. Tyhjää ruutua tuijotellessa keksii mitä tahansa muuta tekemistä.

Kaikkiaan Holm kirjoitti kesän mittaan 40 lyhyttä blogitekstiä. Syksyllä hän äkkiä huomasi, että kirjoittamisesta oli tullut helppoa ja hauskaa. Julkaisukynnyskin oli kadonnut.

Haluatko kuulla lisää Holmin vinkkejä kirjoittamisesta? Kuuntele 27.8.2018 pidetty ilmainen webinaari täältä!

Viestivää johtajaa on helppo lähestyä

Kun Holm ryhtyi opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa, kirjoittamisesta olikin tullut hänen vahvuutensa. Lopputyö strategisesta asiakkuusjohtamisesta sai loistavan arvosanan.

– Se on ehdottomasti tärkein teksti, jonka olen kirjoittanut, koska sillä oli iso merkitys urakehitykseen ja itseluottamukseen. Olin aina ajatellut, ettei minusta koskaan tule akateemista, ja yhtäkkiä minulle sanottiin, että voit vaikka lähteä tekemään väitöskirjaa.

Tutkimustyön sijaan Holmin tie vei Espoosta Tampereelle ja BLC Taito Oy:n myyntijohtajasta Vismalle toimitusjohtajaksi. Uusi pesti ei olisi auennut, jos Holm ei olisi aikanaan perustanut blogia, kehittänyt kirjoitustaitoaan ja tehnyt kiiteltyä lopputyötä.

– Headhunter löysi minut LinkedInistä, joten myös some-näkyvyydellä oli vaikutusta.

Kannusta esimerkillä

Nyt Holm keskittyy johtamaan Visma Enterprisen vauhdikasta kasvua. Visma-konserni toimii useissa maissa, ja Holmin vastuulla on isompia yrityksiä sekä julkista sektoria Suomessa palveleva Visma Enterprise.

Viestintä on hänen mielestään tärkeä osa johtamista. Holm pyrkiikin luomaan positiivista työnantajamielikuvaa some-kanavissa, ennen muuta LinkedInissä.

– Haluan olla helposti lähestyttävä ja viestin itselleni tärkeistä asioista. Olen kohdannut monen uuden työntekijän ensin LinkedInissä ja vasta sitten kasvokkain.

Työelämän kirjoitustaidon puolestapuhuja Holm oli jo ennen kuin siirtyi Visman toimitusjohtajaksi viime syksynä. Keväällä hän onnistui saamaan yritykselle oman yhteisömanagerin, Marko Suomen, vastaamaan muun muassa some-asioista ja social sellingistä.

Omalla esimerkillään hän kannustaa Visman asiantuntijoita viestimään aktiivisesti omasta osaamisestaan. Holm haluaa luoda ilmapiirin, jossa jokainen saa olla oma itsensä eikä some-päivitysten sisältöjä mitenkään rajoiteta.

– Uuden opettelu on herkkä juttu, eikä ilmapiiri saa silloin olla yhtään ahdistava. Parasta on vertaistuki, kun ihmisillä on ympärillä muita, jotka ovat samassa veneessä.

Älä opeta, vaan havainnoi

Nykyisin Holm hyödyntää kirjoitustaitoaan aktiivisesti eri some-kanavissa. Eniten hän käyttää LinkedIniä, jossa julkaisee päivityksen 2–3 kertaa viikossa.

– Kirjoitan ajatuksen, joka sillä hetkellä tuntuu tärkeältä. Inspiraatio voi tulla kirjasta, artikkelista tai tapahtumasta, eikä kirjoittamiseen kulu viittä minuuttia kauempaa.

Turhan moni asiantuntija ajattelee, että jos ryhtyy kynäilemään julkisesti, pitäisi heti alkaa opettaa muita ja ryhtyä saman tien ajatusjohtajaksi.

– Parempi olisi kuitenkin kertoa, mitä itse on oppinut. Ei kannata yrittää asemoida itseään, vaan kertoa, mitä on havainnut ja kokenut, Holm sanoo.

Blogi on vaikuttava väline

Alkuun somessa piti oppia pois joukkoon sulautumisen halusta. Jos tekstit eivät erotu, ne eivät myöskään saa kovin montaa lukijaa. Siksi Holm terävöittää tekstejään ja jättää niihin tarkoituksella säröä ja tarttumapintaa.

– Yleensä yritän sanoa yhden näkökulman yhteen asiaan, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei olisi olemassa monia muita näkökulmia. Kannattaa muistaa, että kukaan ei arvota sinua ihmisenä yhden kirjoituksen perusteella.

Blogeja Holm kirjoittaa harvemmin, mutta on huomannut niiden olevan vaikuttavampia kuin LI-julkaisujen. Yhden blogitekstin perusteella tulee huomattavasti enemmän yhteydenottoja ja kontaktipyyntöjä.

– Blogin kirjoittaminen vaatii enemmän aikaa. Ensimmäisen version kirjoittamiseen pitää varata 30–45 minuuttia ja mielellään kannattaa nukkua yön yli ennen kuin kirjoittaa toisen version.

Haluatko oppia kirjoittamaan kiinnostavaa asiantuntijablogia? Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssillemme voit hypätä vaikka heti!




Tulevaisuuden johtaja on somessa

Toimitusjohtajan työssä kirjoitustaitoa tarvitaan toki muuhunkin kuin some-viestintään. Holm kirjoittaa päivittäin sähköposteja ja osallistuu tarjousten ja muiden työelämän tekstien muotoiluun. Kirjoittaminen on tärkeä väline ajatusten jäsentämiseen ja kypsyttelyyn.

– Moni asiantuntija ajattelee tietävänsä asiat hyvin, mutta tiedon jäsentäminen niin, että joku muukin ymmärtäisi, ei onnistukaan. Sillä on harvoin merkitystä, mitä tiedät, vaan sillä, mitä saat tuolla tiedolla aikaan. Tieto yksin on merkityksetöntä.

Tärkeää on ollut myös oppia asettumaan vastaanottajan asemaan. Kirjoittajan pitäisi aina miettiä, mitä ajatuksia ja tunteita teksti lukijassa herättää, eikä niinkään huolehtia siitä, tuleeko kaikki omasta mielestä tärkeä sanottua.

Holm uskoo, että tulevaisuuden johtajan on pystyttävä viestimään tulevaisuuden keinoilla. Nuorempi sukupolvi on siirtynyt lukemaan sisältönsä verkosta ja somesta, joten heidät on tavoitettava sieltä.

– Jos johtaja ei ole siellä, missä johdettavat ovat, hän jää yksin.

Haluatko kuulla lisää Jukka Holmin innostavasta tarinasta? Kuuntele 27.8.2018 järjestetty webinaari ilmaiseksi täältä. Puhumme Jukan kanssa webinaarissa mm. siitä, miksi asiantuntijan pitää osata viestiä osaamisestaan ja mistä löytyy aiheita ja rohkeutta some-päivityksiin.

Lue lisää:

211 views0 comments

Comments


bottom of page